Tijdens je zwangerschap is de behoefte aan ijzer groot, in welke voeding is ijzer aanwezig?

Bekeken:
43590
Toegevoegd:
06/08/2010
Delen:
arrow twitter

Een zwangere heeft altijd een hogere ijzerbehoefte. Ditiste Dominique legt uit hoe we dit met de voeding kunnen oplossen. Welke voedingsmiddelen bevatten veel ijzer en hoe gebruik je ze dan best?

Vitamine C speelt een belangrijke rol bij de opname van ijzer door het lichaam.

  • Voedingsmiddelen waaruit ijzer goed wordt opgenomen zijn vlees, vis, gevogelte, broccoli, bloemkool, pompoen, tomaten, citrusvruchten, volkorenproducten. 
  • Voedingsmiddelen waarin eveneens ijzer zit, maar waarvan het ijzer minder goed wordt opgenomen, zijn: aardappelen, wortelen, ananas, bloem (zonder zemelen), rijst, meel met zemelen, appelen, bananen, peren, rabarber, spinazie, noten, amandelen, eieren.
  • Vitamine C bevordert de opname van ijzer. Vegetarirs nemen daarom best groenten, fruit of fruitsap rijk aan vitamine C bij elke maaltijd. Gezien dierlijke producten voor een groot deel van de ijzeraanvoer zorgen, vraagt een vegetarische voeding extra aandacht inzake ijzer.

Als je ijzertabletten moet innemen, combineer dat dan best met een glaasje versgeperst fruitsap, zodat je een extra bron van vitamine C hebt. 

Verwante filmpjes
Reacties & suggesties
Om een reactie te plaatsen dien je je in te loggen.
 
Concept, realisatie en ontwerp: You-View.tv| Contact | 2011 Disclaimer |