Omega-3 vetzuren zijn noodzakelijke vetten voor je lichaam!

Bekeken:
10420
Toegevoegd:
22/06/2012
Delen:
arrow twitter

Pedro Brugada
Professor

Wat zijn Omega-3 vetzuren?

Omega-3 is n van de goede vetten die je lichaam nodig heeft. Je maakt het niet zelf aan en je moet het dus opnemen uit je voeding of via capsules.

Welke positieve effecten hebben omega-3 vetzuren nog?

Het is bewezen dat omega-3 vetzuren een zeer gunstig effect heeft op hart- en bloedvaten:

  • Het vermindert hartritmestoornissen
  • Het vermindert de kans op bloedklonters
  • Het houdt de celwanden gezond.
  • Men vermoed dat het ook op andere aspecten een positieve invloed heeft, zoals op het geheugen en de concentratie. 

Welke voedingsstoffen bevatten omega-3 vetzuren?

De meest gekende bron van omega-3 is levertraan. Andere bronnen die veel omega-3 vetzuren bevatten zijn:

  • Vette vis (tonijn, haring, zalm, forel, makreel, sardientjes, paling)
  • Walnoten
  • Spinazie
  • Peulvruchten
  • Soyabonen
  • Lijnzaad- of notenolie
  • Sommige margarines

Bestaan er ook geneesmiddelen?

Er bestaan ook geneesmiddelen en voedingssupplementen die omega-3 bevatten. Je apotheker zal je zeker een goed product kunnen aanraden.
Omega-3 heeft weinig of geen bijwerkingen. Soms kan je wat darmlast krijgen.

Hoeveel omega-3 moet je nemen?

Men raadt aan om dagelijks 2 g omega-3 vetzuren in te nemen. Soms zal de arts je aanraden om meer te gebruiken (tot 4 g per dag). Het wordt vooral voorgeschreven aan patinten die een hartinfarct doormaakten.

Verwante filmpjes
Reacties & suggesties
Om een reactie te plaatsen dien je je in te loggen.
 
Concept, realisatie en ontwerp: You-View.tv| Contact | 2011 Disclaimer |