Wervelkolom soepel houden dankzij de sarvangasana

Bekeken:
18667
Toegevoegd:
14/11/2011
Delen:
arrow twitter

Johan Louncke
Yoga-instructeur

Je wervelkolom soepel houden met de sarvangasana

De Schouderstand, Shoulder Stand of Sarvangasana is een ideale oefening om je wervelkolom soepel te houden! In de turnles op school wordt/werd deze oefening wel eens 'de kaars' genoemd.

Sarva is Sanskriet voor alle. Anga is Sanskriet voor ledematen. En asana is Sanskriet voor houding. Combineer je dit alles dan heb je dus Sarvangasana, d oefening om je wervelkolom soepel te houden!

In deze oefening toont Johan je hoe je je wervelkolom mooi strekt, je benen zijn hoog in de lucht, je bloeddoorstroming gebeurt 'omgekeerd'. Nadien rol je je wervelkolom werveltje per werveltje weer af.

Wanneer voer je deze yoga-oefening om je wervelkolom soepel te houden best niet uit?

  • Bij diarree
  • Bij hoofdpijn
  • Bij hoge bloeddruk
  • Bij nekletsels
  • Bij menstruatie

Wervelkolom soepel houden tijdens de zwangerschap?

Als je vertrouwd bent met deze oefening om je wervelkolom soepel te houden, kan je ze uitoefenen tot ver in je zwangerschap. Begin er zeker niet mee om ze aan te leren nadat je zwanger bent!

Sarvangasana is geen makkelijke yoga-oefening. Voer deze oefening dan ook best niet uit zonder begeleiding van een ervaren persoon.

Verwante filmpjes
Reacties & suggesties
Om een reactie te plaatsen dien je je in te loggen.
 
Concept, realisatie en ontwerp: You-View.tv| Contact | 2011 Disclaimer |